Akademia Umiejętności SPSF po raz pierwszy organizuje tygodniowe szkolenie z zakresu pełnej regulacji mechanizmu i klawiatury, intonacji wstępnej i ostatecznej, profilowania młotków. Szkolenie odbędzie się w terminie 31 lipca-6 sierpnia 2017 roku w Koszalinie, a poprowadzą je Szymon Jasnowski i Janusz Paszek. Organizator zapewnia nocleg i pełne wyżywienie. Zostało kilka miejsc!
Instrumenty do dyspozycji: Petrof koncertowy, Petrof półkoncertowy, Calisia m-222, Yamaha C5, Blüthner koncertowy, Beichstein koncertowy, Petrof m170. Przy większej liczbie uczestników dodatkowo Calisia m-160.
Program zajęć (ok. 45 godzin w systemie akademickim):
- Regulacja mechanizmu (operacje regulacyjne – począwszy od regulacji ślizgów klawiatury)
- Intonacja wstępna i operacje poprzedzające (Dobicie strun na sztyftach zaczepowych i sztyftach mostków, wyrównanie strun stalowych w chórach i strojenie,Intonacja wstępna/nakłuwanie młotków i profilowanie młotków, szlifowanie młotków na struny)
- Intonacja ostateczna (Intonowanie w celu uzyskania dynamiki oraz głębi i pełni dźwięku, intonowanie w celu uzyskania równej barwy dźwięku, szlifowanie śladów nakłuć, prasowanie kosmetyczne młotków).
Informacje organizacyjne:
Termin: 31 lipca-6 sierpnia 2017 roku (przyjazd możliwy 30 lipca, od godz. 18.00)
Nocleg: w terminie 30 lipca – 6 sierpnia 2017 roku
Wyżywienie: śniadanie, obiad, przerwy kawowe, kolacja w terminie 31 lipca-6 sierpnia 2017 roku
Miejsce: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie
Czas szkolenia: 30 godzin liczonych w systemie akademickim oraz przerwy kawowe i przerwy obiadowe.
Koszt:
Przy zgłoszeniach i płatnościach po 30 czerwca: 1500 zł – członkowie SPSF, uczniowie TBF w wieku minimum 18 lat oraz absolwenci TBF z ostatnich pięciu lat, 3000 zł – pozostałe osoby.
Koszt obejmuje udział w szkoleniu, noclegi i pełne wyżywienie, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, certyfikat (zaświadczenie według wzoru MEN nr 5). Dojazd we własnym zakresie. Uczestnicy proszeni są o wzięcie narzędzi do regulacji, kluczy do strojenia, igieł do intonierki.
Prowadzący szkolenie:
Szymon Jasnowski
Członek-założyciel SPSF. Absolwent Technikum Budowy Fortepianów i Pianin w Kaliszu, technik rekomendowany przez firmę Steinway & Sons. Posiada Dyplom Steinway Academy oraz tytuł stroiciela koncertowego nadany przez firmę Steinway & Sons w Hamburgu. Współpracował z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, Gdańsku i Warszawie oraz Filharmonią Pomorską oraz Wrocławską. Swoje umiejętności doskonalił w fabrykach fortepianów Steinway & Sons w Hamburgu oraz Bösendorfer w Wiedniu.
W 2001 roku został zaproszony przez dyr. Stanisława Leszczyńskiego do obsługi fortepianów na Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. To zaowocowało stałą współpracą z Teatrem Wielkim Operą Narodową oraz z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie. W NiFC opiekuje się historycznymi fortepianami Erard z 1849 oraz Pleyel z 1848, na których koncertowali oraz dokonali nagrań tacy pianiści jak: Fou Ts`oug, Nelson Goerner, Janusz Olejniczak, Dang Thai Son, Tatiana Szebanowa, Kevin Kenner, Ewa Pobłocka, Wojciech Świtała.
Od 1998 stale współpracuje z Redakcją Nagrań Polskiego Radia w Warszawie. Współpracuje również z firmami nagraniowymi CD Accord oraz Dux. W związku ze współpracą z firmą Steinway & Sons specjalizuje się w remontach fortepianów tej firmy oraz jest zapraszany do przygotowywania fortepianów na Festiwalach i Konkursach Pianistycznych.
Od 2005 pracuje w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczył w wyborze fortepianów koncertowych Steinway & Sons na XV i XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina w Warszawie oraz obsługiwał te Konkursy. W ostatnim czasie wybierał także fortepiany koncertowe Steinway & Sons dla Polskiego Radia, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, dla Zamku Królewskiego w Warszawie oraz fortepiany zakupione przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Obsługuje Festiwal „Chopin i Jego Europa”, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku. Przygotowywał fortepiany do nagrań oraz koncertów m. in. dla: Marty Archerich, Grigory Sokolova, Radu Lupu, Ivo Pogorelica, Piotra Anderszewskiego. Prowadził również szkolenia dla stroicieli w Sanoku oraz współpracuje obecnie z Akademią Umiejętności SPSF prowadząc szkolenia dla stroicieli fortepianów.
Janusz Paszek
Absolwent Technikum Budowy Fortepianów które ukończył 1979 roku. Jeden z ostatnich uczniów profesora Gustawa Fibigera. Pierwsze doświadczenie w zawodzie zdobywa w pracowni fortepianów Erwina Stutza w Bielsku-Białej. Od 1984 roku związany z pracą w charakterze stroiciela w Polskim Radiu. Początkowo w orkiestrze rozrywkowej Jerzego Miliana w Katowicach, następnie od 1990 – 2008 roku w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia. W roku 1988 wyjeżdża na miesięczną praktykę do firmy Steinway & Sons w Berlinie gdzie pod okiem szefa serwisu Lutza Reibeholza zdobywa wiedzę i umiejętności z zakresu korekty i intonacji fortepianów Steinway.
Późniejsze kontakty z firmą i Lutzem Reibeholzem, podczas kursów dla stroicieli prowadzonych przez firmę Steinway & Sons w Polskim Radiu w Warszawie, pozwalają na pogłębienie wiedzy i doświadczenia. W 1990 roku będąc członkiem serwisu firmy Steinway & Sons przygotowuje główne fortepiany tej firmy podczas konkursu chopinowskiego w Warszawie. W latach 1994-2000 obsługuje fortepiany do nagrań i koncertów w studiach Polskiego Radia w Warszawie, między innymi do nagrań wszystkich utworów Fryderyka Chopina (wydanie narodowe). Prowadząc pracownię renowacji instrumentów wykonał wiele remontów fortepianów Steinway w całej Polsce dla osób prywatnych i instytucji. Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej w Katowicach, obsługując katedrę fortepianu oraz salę koncertową.
Zgłoszenia:
Zgłoszenia przyjmujemy do wyczerpania miejsc, drogą e-mailową na adres: sekretariat@spsf.pl. Wpłaty należy dokonywać niezwłocznie od zgłoszenia na szkolenie, na konto bankowe: Stowarzyszenie Polskich Stroicieli Fortepianów 65 1440 1387 0000 0000 0839 8593.
Rezerwacja miejsc następuje po dokonaniu wpłaty. Stowarzyszenie pobiera opłatę administracyjną w wysokości 10 proc. wartości kursu w przypadku rezygnacji z warsztatów do 14 dni przed ich rozpoczęciem, gdy jest to krótszy termin opłata wynosi 25 proc. wartości kursu. Rezygnacja na 5 dni i w krótszym terminie, przed szkoleniem jest równoznaczna ze zgodą na pobranie opłaty w wysokości 100 proc. wartości szkolenia. Wysłanie zgłoszenia jest jednoczesną akceptacją tych zasad i podstawą do wystawienia rachunku.
Osoby zainteresowane wystawieniem faktury proszone są o przesłanie danych niezbędnych do jej wystawienia.