Przez 3 dni to Warszawa była najważniejszym miejscem na świecie dla stroicieli, renowatorów i producentów fortepianów. To w tym mieście, między 2 a 4 września odbył się Piano Congress.
300 uczestników z 4 kontynentów i 30 wystawców uczestniczyło w blisko 50 wydarzeniach zorganizowanych w ramach połączonego kongresu Europiano i konwencji IAPBT.
Dzień zero
Kongres nieoficjalnie rozpoczął się 1 września. Tego dnia od wczesnych godzin porannych do hotelu Double Tree by Hilton zjeżdżali wystawcy z całej Europy. Na przestrzeni 1800 metrów kwadratowych wystawiło się 10 producentów fortepianów, 7 renowatorów, 8 dostawców części i 5 sprzedawców. Frekwencja podczas wieczornych rozmów w lobby barze pokazała, że jak bardzo wyczekiwany był to kongres. To było pierwsze takie spotkanie na świecie od 3,5 lat (ostatni raz takie spotkanie branżowe odbyło się w kwietniu 2019 roku podczas targów MusicMesse we Frankfurcie n/Menem oraz w maju 2019 roku w trakcie konwencji IAPBT w japońskim Hamamatsu).
Patronat i partnerzy
Na kilka dni przed wydarzeniem otrzymaliśmy potwierdzenie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, że patronat honorowy nad Piano Congress objął prof. Piotr Gliński, Wicepremier i Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. O ten patronat staraliśmy się ponad rok. Organizatorem Piano Congress było Stowarzyszenie Polskich Stroicieli Fortepianów wspólnie z Europiano oraz IAPBT. Współorganizatorem był Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Partnerem całego wydarzenia były trzy firmy: Petrof, Yamaha Music Europe oraz sklep muzyczny Pasja.
Dzień otwarty
2 września, w piątek był dniem otwartym dla wszystkich. Od wczesnych godzin porannych przychodzili uczniowie szkół muzycznych, pianiści czy osoby zainteresowane muzyką. Ich głównym punktem wizyty była największa wystawa fortepianów i pianin w Polsce. Dodatkowo, wspólnie z Towarzystwem Muzyczno-Artystycznym Sfogato zorganizowaliśmy dwa koncerty młodych pianistów (wystąpiło 11 uczniów z całej Polski – ich wybór poprzedzony był eliminacjami) oraz dwa seminaria o budowie fortepianu i ewolucji repertuaru fortepianowego. Uczniowie wystąpili przy fortepianie koncertowym Petrof. Z kolei przy współpracy z firmą Yamaha Music Europe zorganizowaliśmy pokaz strojenia fortepianu koncertowego Yamaha CFX. Na Piano Congress był jeden z dwóch takich egzemplarzy w Europie.
Inauguracja Piano Congress
Dzień otwarty zakończył się o godz. 16.00, ale równocześnie rozpoczęła się oficjalna część kongresu. O tej godzinie, 6 autokarów z gośćmi przejechało na Zamek Królewski. Wśród pasażerów był również Leszek Możdżer, który był obecny na Piano Congress. O godz. 17.00 odbyła się oficjalna inauguracja Piano Congress. Gości powitał Gunther Schaible (prezydent Europiano i IAPBT), Andrzej Chabracki (prezes SPSF), Elwira Fibiger (pierwsza członek honorowa SPSF) oraz Joanna Bokszczanin (kierownik działu konkursów i młodych talentów w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina).
Certyfikat członka honorowego otrzymał Leszek Możdżer. Następnie koncert zagrał Tomasz Ritter, laureat I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. To dzięki Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina inauguracja kongresu mogła się odbyć na Zamku Królewskim w Warszawie.
Po koncercie uczestnicy wrócili do hotelu na oficjalną kolację inaugurującą. Na scenie obecny był fortepian Petrof. Zuzana Ceralová Petrofová, szefowa marki Petrof, witając wszystkich zebranych na sali ogłosiła konkurs, w którym można było wygrać słynną czeską Becherovkę.
15 godzinny program
Sobotni program kongresu (3 września) był niemniej intensywny niż w piątek. Program wydarzeń został rozpisany na 15 godzin. Odbyło się 16 wydarzeń w 5 blokach tematycznych: 4 wykłady w cyklu „Fortepian wczoraj” przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz po 3 seminaria w cyklach „Fortepian dziś”, „Fortepian jutra” i „Wokół fortepianu”.
Wydarzeniami towarzyszącymi była wystawa fortepianów i pianin, projekcja filmu Judyty Fibiger „Dusza zaklęta w fortepianie” oraz jazz session Aleksander Łachacz Trio. To ostatnie wydarzenie sponsorowała Yamaha Music Europe.
20 wydarzeń na zakończenie
20 wydarzeń zaplanowano na ostatni dzień kongresu, 4 września. Aż 7 wykładów i seminariów odbyło się w bloku tematycznym „Fortepian dziś”. Po 3 seminaria odbyły się w cyklu „Fortepian wczoraj” i „Wokół fortepianu”, a 2 seminaria związane były z renowacją instrumentów w ramach cyklu „Fortepian jutra”. Piano Congress kończył koncertem Viola Organista, w wykonaniu Sławomira Zubrzyckiego. Na specjalne życzenie zostały powtórzone dwa seminaria – pokaz strojenia na fortepianie Yamaha CFX oraz Budowa i renowacja klawiatur.
Następna konwencja IAPBT odbędzie się w Arligton (USA) w terminie 25-29 lipca 2023 roku, a kongres Europiano w Ludwisburgu (Niemcy) w 2024 roku.
fot. Mirek Kaźmierczak